11 maja - 15 maja
J. ANGIELSKI
LINK
DRODZY RODZICE! KOCHANE DZIECI!
Kolejny tydzień nauki zdalnej przed nami – systematycznie i z radością obserwujemy przesyłane nam e – maile dotyczące wspólnej pracy i zabawy w domu. Serdecznie dziękujemy za Waszą aktywność, zaangażowanie i za wszystkie nadesłane wiadomości. Jak zwykle zachęcamy wszystkich do korzystania z zamieszczanych przez nas propozycji i z niecierpliwością czekamy na kolejne wiadomości z efektami pracy. W tym tygodniu więcej uwagi poświęcimy książkom, które bez wątpienia stanowią dla nas nieopisaną wartość, a ich czytanie zarówno dzieciom i dorosłym przynosi bardzo wiele korzyści. Wykorzystajmy czas spędzony w domu owocnie. Zachęcamy do ćwiczeń i zabaw razem z nami!!! Dobrej zabawy!!!
"Tajemnice książek"
"Smutna książeczka" - omówmy z dziećmi zasady dbania o książki w oparciu o wiersz:
O. Adamowicz.
Pewnego dnia ze swej półeczki, skoczyły na ziemię wszystkie książeczki. Razem tańczyły, razem śpiewały, I bardzo dobrze się rozumiały. Lecz jedna książeczka w kącie została, taka samotna i taka mała. Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek, karteczki z niej powyrywała i długopisem strony popisała. Cichutko w kącie książeczka płakała, bo do czytania się nie nadawała. Pamiętajcie zatem dzieci kochane, że książeczki chcą i lubią być szanowane.
Porozmawiajmy z dzieckiem na temat treści wiersza. Zadajmy dziecku następujące pytania (zwracamy uwagę na to, aby dziecko odpowiadało pełnym zdaniem):
- O czym opowiada wiersz?
- Dlaczego jedna z książek nie przyłączyła się do wspólnej zabawy?
- Co zrobiła dziewczynka z wierszyka?
- Co oznacza stwierdzenie "szanować książki"?
Omówmy razem z dzieckiem jak należy dbać o książeczki, aby służyły nam jak najdłużej oraz co można zrobić z książeczkami, których już nie potrzebujemy.
"Regulamin korzystania z książek" Stworzcie razem z dzieckiem spis zasad dbania o książki w dowolnej formie – plakat, rysunki, zasady spisane przez rodzica itp.) Wykorzystaj przykładowe propozycje zasad do omówienia razem z dzieckiem: myj ręce przed czytaniem, nie zaginaj rogów kartek, używaj zakładki, nie wyrywaj kartek z książki, nie pisz i nie rysuj w książce, nie czytaj przy jedzeniu, nie śliń palców przy odwracaniu kartek, obłóż książkę w papier lub folię, napraw ją gdy się rozkleja, nie czytaj przy słabym świetle, podczas czytania siedź prosto i swobodnie itp.
Zasady korzystania z książek : LINK
"Przygody Rozi - ulubiona książka" : LINK
Obejrzyjcie razem także filmiki na temat etapów powstawania książek, dzięki czemu dziecko zapozna się z pracą pisarza, ilustratora, drukarza czy wydawcy.
"Kultura od kuchni - książka" : LINK
Film edukacyjny"Jak powstaje książka" : LINK
"Zagadki o książeczkach" - rozwiążmy razem z dzieckiem zagadki dotyczące ulubionych bajek:
Z niej w szkole i w domu, nauczysz się wiele. Szanuj ją i kochaj, jest twym przyjacielem. (książka)
Rogi ma na głowie, s łynie z pięknej brody. Mieszka w Pacanowie. W bajce ma przygody. (Koziołek Matołek)
Jest rzadkim zwierzęciem, podobnym do Burka. W bajce Czerwonego pożarł nam Kapturka. (wilk)
Maleńki człowieczek z wielu baśni i bajeczek. (krasnoludek)
Z jakiej jesteśmy bajki? To my - braciszek i siostrzyczka. Znaleźliśmy w lesie śliczną chatkę. Całą ze słodkiego pierniczka. (Jaś i Małgosia)
Jaka to postać znana z wielu bajek, co często na latającej miotle w podróż się udaje? (czarownica)
Kochany przez wszystkich miś. Jego przyjaciel to Krzyś. Czerwony serdaczek i wesoła mina. Od baryłki miodu każdy dzień zaczyna. (Miś Puchatek)
Z drewna wystrugany, chłopiec z bajki znany. Kiedy kłamał w głos, szybko rósł mu nos. (Pinokio)
"Kalambury" Pobawcie się razem w kalambury:) dziecko lub rodzic prezentuje za pomocą ruchu, gestu i głosu wybraną bajkę, pozostały osoby odgadują tytuł bajki – to okazja do super zabawy:)
"Prawda cz y nie? Zabawa dydaktyczna, rodzic czyta dziecku zdania na temat wyglądu książki lub sposobu korzystania z niej, a zadaniem dziecka jest stwierdzenie czy zdanie jest prawdziwe (uśmiecha się i twierdząco kiwa głową) czy fałszywe (robi smutną minę i przecząco kręci głową).
Książkę oglądamy brudnymi rękami. Gdy jemy obiad oglądamy książkę. Rzucam książką o podłogę. Książkę odkładam na półkę. Gdy chcemy kupić książkę idziemy do apteki. Gdy chcemy wypożyczyć książkę, idziemy do biblioteki. Książka ma wiele stron, które są z papieru. Nie oglądamy książek, jeśli nie umyjemy rąk. Żeby zaznaczyć miejsce, w którym czytamy, zaginamy róg kartki.
"Wizyta w księgarni Pobawmy się z dzieckiem w liczenie:) Przygotuj kilka książek z domowej biblioteczki, zachęć dziecko do wysłuchania opowiadania: "Ania (wstaw imię dziecka:)) wybrała się do księgarni. Na półce stały następujące książki....(wymieniamy kilka tytułów i prosimy aby dz iecko ustawiło je w wymienionej kolejności – ćwiczymy pamięć!). Następnie prosimy dziecko o zamknięcie oczu lub odwrócenie się i wymienienie tytułu książeczki, która była np. trzecia w kolejności, piąta itd. (ćwiczymy liczebniki porządkowe). Ania kupiła książkę pt.: "Królowa Śniegu", która kosztowała 4 zł i książkę pt.: "Jaś i Małgosia", która kosztowała 6 zł. Ile zapłaciła za książki Ania? (podczas liczenia możemy wykorzystać zabawkowe monety dla dzieci). Następnie powtarzamy zabawę zmieniając tytuły książek oraz ceny;)
"Nasza gimnastyka" - w ćwiczeniach wykorzystaj przedmioty dostępne w domu.
"Rozgrzewka" - wykonajcie wspólnie kilka ćwiczeń wg pomysłu dziecka np. podskoki obunóż, na jednej nodze (na zmianę, utrwalajcie znajomość prawej i lewej strony), skłony, pajacyki itp.
"Slalom z książką" staw na dywanie w linii prostej w odstępach (ok. 1m) dowolne przedmioty (np. kapcie), spróbujcie przejść slalomem między "przeszkodami" z książką położoną na głowie tak, aby nie upadła.
"Skoki przez drabink " - wykonaj drabinkę, np. z gazety (wytnij paski i ułóż je na dywanie), na zmianę z dzieckiem przeskakujcie obunóż kolejne szczebelki.
"Liczymy kroki" - ćwiczymy równowagę, idziemy np. brzegiem dywanu stawiając stopę za stopą i licząc kolejne kroki.
"Rozkazy"- włącz dowolną skoczną muzykę, dowolnie poruszajcie się przy muzyce, a na pauzę w muzyce (na zmianę z dzieckiem) wykonujcie dowolne ćwiczenia.
"Rzeźbiarz i posągi" - jedna osoba (rodzic lub dziecko) przyjmuje rolę rzeźbiarza i "formuje" posąg z ciała drugiej osoby, poźniej następuje zmiana.
"Malowanka na plecach"- z abawa w parach, rodzic z dzieckiem nawzajem "malują" sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, samochód, żaglówka. "Ćwiczenia oddechowe" kładziemy się na dywanie na plecach, oddychamy spokojnie wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami, kładziemy rękę na brzuchu i obserwujemy jak się "unosi i opada". " Książeczka" zabawa ruchowa z wierszykiem K. Pac – Gajewskiej. Przeczytaj dziecku wierszyk (może nauczyć się wierszyka na pamięć) i spróbujcie wspólnie zilustrować treść wiersza ruchem.
W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal) w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew) W prześlicznych tych książeczkach tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki) Książeczka cię powiedzie (marsz) na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową) z niej możesz się dowiedzieć, gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu) Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach) jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu) i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion) by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni) Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem) i kartek nie drzyj też, wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk) a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)
"Moja pierwsza książka" - metoda projektu. Stwórzcie wspólnie własną książkę od samego początku do końca - rozpoczynając pracę nad książką w poniedziałek, a kończąc w piątek. Pomyślcie o czym mogłaby opowiadać książeczka, jaki mogłaby mieć tytuł...następnie zabierzcie się do wspólnej pracy!:) Każdego dnia poproś dziecko, aby wymyśliło kilka zdań opowiadających jakąś wymyśloną historię – zapisz je, a dziecko niech wykona ilustrację do wymyślonej danego dnia części historii. W ciągu trwania tygodnia każdego dnia powtarzajmy czynność tworząc w ten sposób treść książeczki i ilustracje do niej. Projekt kończymy zebraniem wszystkich stron w całość (sklejamy książeczkę lub spinamy zszywaczem) i wykonaniem okładki do książki. Następnie wytłumacz dziecku kto to jest autor książki i kto jest autorem książki, którą stworzyliście;) przeczytajcie razem całą książeczkę i podzielcie się wrażeniami:)
"Z muzyką nam wesoło" bawmy się razem z dzieckiem przy muzyce :) Pamiętajmy ruch to zdrowie, a w połaczeniu z muzyką to świetna zabawa! Zaśpiewajmy piosenkę "Kaczka dziwaczka":)
Piosenka "Kaczka dziwaczka": LINK
"Dzik jest dziki" z Akademi Pana Kleksa: LINK
Piosenka "Witajcie w naszej bajce": LINK
Piosenka Śpiewające Brzdące "Nieznajomy": LINK
Pomysły na pracę plastyczną: (wybierz przynajmniej jeden z pomysłów, a jesli znajdziecie czas i ochotę możecie wykonać więcej prac;))
"Wesoła zakładka do mojej książeczki" – wykonajcie zakładkę do książki z posiadanych w domu materiałów. Wykorzystajcie własną fantazję – zakładka może mieć dowolny kształt, kolor, może być związana tematycznie z ulubioną bajką.
Pomysły na zakładkę:
LINK
LINK
LINK
LINK
LINK
LINK
LINK
"Moja ulubiona postać z bajki" zachęć dziecko do narysowania ulubionej postaci z bajki. Możecie posłużyć się kredkami, pisakmi, farbami...Pamiętajmy, że rysowanie bardzo rozwija wyobraźnię dziecka oraz umiejętności manualne:) Ważne! Zachęcajmy dzieci do rysowania postaci ludzkiej – zwracajmy uwagę na wszystkie elementy wyglądu człowieka, podczas rysowania możemy pytać dziecko co jeszcze możnaby dorysować? Czego jeszcze brakuje?
"Witajcie w naszej bajce" skonstruujcie wspólnie grę planszową wg własnego pomysłu, gra może być związana tematycznie z bajkami lub wybraną bajką. Z dowolnych materiałów stwórzcie planszę, zaznaczcie w dowolny sposób pola, wymyślcie wspólnie zasady gry, dopracujcie wszystkie potrzebne szczegóły na planszy (wybrane symbole i ich znaczenie) i...zapraszmy do wspólnej gry! Udanej zabawy!!!:)
A poza tym...:
- czytajcie dziecku w wolnym czasie wybrane bajki, zapoznajmy dziecko z klasycznymi bajkami znanych autorów (również polskich), podczas czytania zachęcaj dziecko do opowiadania na temat ilustracji w książkach, wzbogacaj słownictwo dziecka, tłumacz dziecku nieznane wyrazy,
- pobawcie się w rymowanie,
- porozmawiaj z dzieckiem na temat korzystania z bibiloteki w oparciu o wasze wspólne doświadczenia,
- w wolnym czasie obejrzyjcie z dzieckiem "Akademię Pana Kleksa",
Akademia Pana Kleksa: LINK
- porozmawiajcie z dzieckiem na temat tego czym jest "morał" w bajkach oraz o możliwym dobrym lub złym zakończeniu bajek,
- ćwiczcie z dzieckiem sylabizowanie i głoskowanie na wyrazach związanych z tematem (np. bajka, książka, król, kot, żaba itp.),
- posłuchajcie bajek muzycznych:
"Czerwony Kapturek" LINK
"Jaś i Małgosia" LINK
"Księżniczka na ziarnku grochu" LINK
"Kot w butach" LINK
- rysujcie z dzieckiem "na temat" – rysujemy proste rzeczy krok po kroku np. rysujemy drzewo, dom, kota, psa, słońce, kwiaty, człowieka itp.
Rysowanie filmy instruktażowe:
LINK
LINK
LINK
LINK
LINK
LINK
Dodatkowe ćwiczenia dla dzieci odchodzących do szkoły:
"F jak foka" zabawa słowna, zadaniem dziecka jest podanie jak największej liczby słów rozpoczynających się literą "f",
Ćwiczenia grafomotoryczne kreślenie litery "F", "f" wykorzystując artykuły sypkie dostępne w domu (kasza, ryż itp.), zwracamy uwagę na poprawny kierunek pisania litery!
"Detektyw" wyszukiwanie i zaznacznie litery "F", "f" w dowolnym tekście (np. stara gazeta), zwrócmy uwagę dziecka na położenie litery f w poszczególnych wyrazach (na początku, w środku wyrazu),
"Zdania" poproś dziecko o przeczytanie zdań: To foka. To fotel. Poproś dziecko o ułożenie zdań z wyrazami – farby, Franek, firanka – policzcie słowa w zdaniu.
Zabawy plastyczne z "F" w dowolny sposób wykonaj sylwetę litery "Z" np. kolorowanie, malowanie, wyklejanie kształtu litery sznurkiem, plasteliną, kolorowym papierem, wycinając kształt litery z gazety itp.,
Oglądnijcie razem filmik "Abecadło – litera F"
LINK
LINK
Drodzy Rodzice! Książka to nie tylko doskonałe źródło wiedzy o otaczającym nas świecie...Książki mają niewątpliwie dużo więcej zalet, a ich czytanie rozwija, uczy, wzbogaca słownictwo, rozwija fantazję, uwrażliwia, relaksuje...i wiele, wiele, wiele innych:) Uczmy dzieci systematycznego korzystania z książek i naszych bibliotek:) Zaszczepmy we własnym dziecku szacunek i zamiłowanie do książek. Korzystajcie z naszych propozycji - czekamy na efekty Waszej wspólnej pracy:)
Pani Emilka i Pani Justynka