Drodzy Rodzice!


Bardzo tęsknimy za naszymi przedszkolakami. W najbliższym czasie musi nam jednak wystarczyć kontakt wirtualny.


Prosimy o systematyczne sprawdzanie naszej strony internetowej.


Będziemy publikować tu zabawy i zajęcia do wykonania w domu przez dzieci, w miarę dzieci i Państwa możliwości. Prosimy o zgłaszanie ewentualnych trudności, aby wypracować wspólny sposób prawidłowej komunikacji pomiędzy Państwem a przedszkolem.


Poniżej podajemy adres mailowy do nauczycielek z grupy. Będzie on służył przede wszystkim do naszych wspólnych kontaktów, jak również do przesyłania informacji zwrotnej o wykonanych zadaniach w formie zdjęć. Jednocześnie zapewniamy, ze wysyłane materiały są dostępne tylko dla nauczycielek.


mail: biedronki_13@wp.pl

22 czerwca - 26 czerwca

TEMAT TYGODNIA: LATO - WAKACJE



1. Zacznijcie od obejrzenia filmów edukacyjnych dla dzieci:

Lato – przyroda, wakacje, co robić nad morzem i w górach LINK  przypomnijcie sobie jaką mamy teraz porę roku, co jest dla niej charakterystyczne.

Zagadkowe lato: LINK – odpowiedzcie  z czym Wam kojarzą się wakacje?



2. Zapraszam do przeczytania dzieciom wiersza B. Szelągowskiej „Bezpieczne wakacje”.


Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!



Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

  • Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
  • Co to są górskie szlaki? 
  • Dlaczego trzeba się ich pilnować? 
  • Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
  • Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
  • Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
  • Jakie macie rady dla innych dzieci na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?



3. Zabawa dydaktyczna „Znam..”. Przypominamy dziecku, że nigdy nie wolno oddalać się od opiekunów. Gdyby jednak tak się stało, warto znać swoje imię i nazwisko oraz swój adres – informacje, które możemy podać policjantowi (jeśli dzieci znają dane to je utrwalamy, jeśli nie to uczymy się). Ważne, aby przypomnieć, że nie podajemy tych informacji osobom nieznajomym.


4. Wysłuchanie piosenki o wakacjach.

LINK

Chętni mogą się nauczyć na pamięć, zabawa ruchowa przy piosence – układ taneczny do piosenki.

Zabawy ruchowe:

Taniec wywijaniec”  LINK

Prawa lewa”  LINK

recytujcie i pokazujcie wierszyk



Ręce robią klap, klap, klap /klaszczemy/

Nogi robią tup, tup, tup /tupiemy/

Tutaj swoją głowę mam /wskazujemy głowę/

I po brzuszku bam, /klepiemy się po brzuszku/

Buzia robi am, am, am /otwieramy i zamykamy buzię/

Oczy patrzą tu i tam /kręcimy głową/

Tutaj usta, nosek mam /pokazujemy usta i nos/

I na nosku sobie gram /udajemy że gramy na nim jak na flecie/





ANGIELSKI


Posłuchajcie jak Mia spędza wakacje

LINK

Powtarzajcie za panem czynności i nazwy przedmiotów kojarzące się z wakacjami:

LINK

LIPPY AND MESSY LINK


15 czerwca-19 czerwca

Witam wszystkie Biedronki!!!

Temat tygodnia: Przyszło lato


Zagadki słowne:


1.Kolorowe, pachnące, w ogrodzie czy na łące,

Chętnie je zbieramy, na bukiet da mamy! (kwiaty)


2.Dobrze ją znamy z prześlicznej woni, kwitnie dzwonkami,

Chociaż nie zadzwoni. (konwalia)


3.Wszyscy o niej mówią, ze kwiatów królowa.

Bywa czerwona, biała i różowa. (róża)


4.Na zielonej łące kwitnie ich tysiące. W swej nazwie sto mają,

Jak się nazywają? (stokrotki)


5.Szczęście przynosi, gdy ma cztery listki, jaka to roślina?

To jest ….(koniczyna)


Zabawa ruchowa: „Koło ratunkowe”
Na podłogę rozkładamy hula hop lub to co mamy, aby ułożyć kształty kół. Ma być ich o jedno mniej niż uczestników zabawy/gry. Wszyscy poruszają się po pomieszczeniu w rym wybranej muzyki, gdy muzyka milknie wskakujemy do kółek. Kto nie zdąży się schronić, ten wypada z gry. Następnie kolejne koło zostaje zabrane i zabawę powtarzamy.


Zabawa rozwijająca szybkość i precyzję „Puzzle”

Przygotowujemy koperty do których wkładamy pociętą pocztówkę na 4 lub 5 elementów w zależności od możliwości dziecka. Na hasło start każdy wysypuje zawartość koperty na podłogę i próbuje ułożyć elementy w całość.


„Segregujemy ubrania”

Przygotowujemy ubrania na dwie pory roku: zima - lato i je mieszamy. Zadaniem dziecka jest posegregować, które używamy zimą , a które latem. Możemy poćwiczyć z dziećmi ubieranie się i rozbieranie.

Słuchanie opowiadania „Tęcza”

Od samego rana padał deszcz. Maciek podparł brodę i obserwował spływające po szybie krople. A miało być tak wesoło. Wyjazd z rodzicami nad jezioro, kajaki i wspólny spacer. W pewnej chwili deszcz przestał padać. Zza chmury wyjrzało słońce i chłopiec zobaczył niezwykłe zjawisko. Na niebie pojawiła się piękna, kolorowa tęcza. Jak olbrzymi most rysowała się na niebie, połyskując w słonecznych promieniach. Maciek szybko wyjął farby. Rozłożył na podłodze duży arkusz papieru i zaczął malować. Kilka dużych, zamaszystych ruchów pędzlem i już po chwili kolorowe pasy tworzyły tęczę. Przez chwilę Maciek przyglądał się swojej pracy. Nabrał pędzlem żółtej farby i namalował słońce. Potem las i jezioro. Nagle do pokoju weszła mamusia.
- Widzę, że znalazłeś sobie zajęcie. Szkoda, że deszczowa pogoda zmusiła nas do zmiany planów.
- Niezupełnie - uśmiechnął się Maciek.
- Zapraszam nad jezioro - wskazał na swoją pracę.
- Piękna praca - zachwyciła się mamusia. - Powiesimy ją na ścianie.
Już po chwili w pokoju zrobiło się weselej. Mamusia cienkim pędzelkiem namalowała trzy postacie.
- To nasza rodzina. Idziemy popływać kajakiem.
Maciuś zaznaczył na jeziorze wyspę.
- Musimy koniecznie tam popłynąć.
Chociaż zrobiło się późno, "wycieczka" wciąż trwała.
- Może dobrze się stało, że właśnie dzisiaj na dworze była brzydka pogoda.

Rozmowa na temat treści opowiadania:

- Gdzie z rodziną wybierał się Maciek?

- Jaka pogoda była w opowiadaniu?

- Co zobaczył Maciek jak przestał padać deszcz i wyszło słońce?

- Co namalował Maciek?


Tęcza dla dzieci malowana różdżką” – utrwalamy kolory

Zachęcam do obejrzenia filmu

Link poniżej:

LINK


Słuchanie piosenki „Taniec z tęczą”


Słońce świeci, pada deszcz
A tęcza na niebie.
W pięknych barwach mieni się
Specjalnie dla ciebie.
Ref. Tęcza, tęcza tańczyć chcę,
Tęcza kolorowa.
Dzieci tańczyć z tęczą chcą
W wianeczkach na głowach.
Zabawa z piosenką
Link poniżej:


LINK


Zajęcia plastyczne - „Malowanie tęczy”
Zachęcam dzieci do malowania tęczy farbami dużym pędzlem, na dużych kartkach papieru lub na arkuszu szarego papieru. Pod tęczą dzieci mogą naklejać wycięte gotowe elementy z kolorowego papieru, skrawków materiałów, gazet tak aby powstał obraz/krajobraz.


ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY I DUŻO UŚMIECHU!!!




08 czerwca - 12 czerwca



TEMAT TYGODNIA: ZWIERZĘTA DUŻE I MAŁE


Na początek zachęcam Was do odwiedzenia Zoo w Opolu, Warszawie i we Wrocławiu.


LINK


LINK


LINK


Rozmowa na temat zwierząt ich wielkości koloru…..


Jakie słyszysz zwierzę?"– zabawa słuchowa. Postarajcie się odgadnąć, co to za zwierzę:


LINK


A teraz wyobraźcie sobie, że przez 5 minut możecie być dowolnym dzikim  zwierzęciem – lwem, tygrysem, małpą. Włączcie dowolną muzykę i wykonajcie taniec

dzikich zwierząt.


Kim jestem?” – zabawa ruchowo – naśladowcza. Pobawcie się w kalambury  i przedstawiajcie za pomocą ruchu wybrane zwierzęta leśne.


Praca plastyczna – moje ulubione zwierzę duże oraz małe – wykonanie w dowolnej postaci dostępnymi rzeczami w domu.


ANGIELSKI

LINK

01 czerwca - 05 czerwca


Witam wszystkie Biedronki!!!


Temat tygodnia: Dzień Dziecka




ŻYCZENIA NA DZIEŃ DZIECKA


Wita was słoneczny ranek

Tyle dzisiaj niespodzianek

Tyle przygód czeka nas

Pierwszy czerwca! Wstawać czas!

Wszyscy śmieją się od rana

Nawet mrówka roześmiana.

Czar zabawy dziś panuje

I beztroska tu króluje.

Ach! Jak ptaszki dziś śpiewają

Tak życzenia Wam składają.



Propozycje piosenek do słuchania, śpiewania i zabawy:

  • Dziecięce przeboje – „Kot Staś”

LINK


  • Pieski małe dwa” 

LINK



Rymowanka dźwiękonaśladowcza



Jedzie pociąg fu, fu, fu!

Trąbi trąbka tru, tru, tru!

A bębenek bum, bum,bum!

Na to żabka kum, kum, kum!

Konik człapie człap, człap, człap!

Woda z kranu kap, kap, kap!

Mucha bzyczy bzy, bzy, bzy!

A wąż syczy sy, sy, sy!

Baran beczy be, be, be!

A owieczki me, me, me!


Zabawa ruchowa - naśladowanie kroków, bawimy się różnymi krokami, pokazujemy dziecku śmieszne sposoby chodzenia, np.: idę jak pani na szpileczkach, idę wielkimi krokami, idę skokami. Następnie zachęcamy dziecko aby samo zaproponowało różne kroki i naśladujemy je.

Wspólne gotowanie/pieczenie

Zachęcam do wspólnego gotowania, robienia sałatki może być owocowa lub pieczenia ciasteczek albo babeczek – to dobry sposób na spędzanie wspólnego czasu z dzieckiem.


Zabawa „Ostre cięcie” – na stole rozkładamy papier, słomki, trawę, mąkę, kamienie, itp. i nożyczki. Teraz dziecko przy rodzicu doświadcza i próbuje przecinać nożyczkami poszczególne przedmioty. Pytamy potem dziecko co można przeciąć nożyczkami a czego nie i dlaczego? Pamiętamy o zasadach bezpieczeństwa.


Zabawa „Jak w spa – kąpanie zabawek”

Zabawa polega na umyciu przedmiotów, którymi dziecko lubi się bawić.

Ćwiczymy zachowania higieniczne, że myjemy nie tylko ręce, ale też nasze zabawki. Rozmawiamy z dziećmi, które zabawki mogą myć same, a które myją rodzice lub można je prać w pralce.


Zabawa „Tęcza na talerzu”

Do talerzyka na zupę nalać mleka, na to kilka kropel obok siebie barwnika jadalnego w płynie, a na to przyłożyć patyczek do uszu, który został namoczony w płynie do mycia naczyń. Obserwujemy co się wydarzy, następnie proszę porozmawiać o kolorach, jakie będą na talerzu.


Zabawa na spostrzegawczość:

Do plastikowej butelki należy wrzucić kilka mini przedmiotów/zabawek i wypełnić ją do 5/6 ryżem (dzieci nie wiedza jakie to przedmioty). Zadaniem dziecka jest potrząsanie butelką i odszukanie wszystkich przedmiotów. Butelkę należy szczelnie zakręcić aby ryż się nie wysypał.



ŻYCZĘ UDANEJ ZABAWY I DUŻO UŚMIECHU!!!

25 maja - 29 maja

MOJA RODZINA


Przez cały tydzień – doskonalimy czynności higieniczne – poprawne mycie rąk, wycieranie do sucha w ręcznik, dokładne mycie zębów, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, przewracanie ciuchów na prawa stronę oraz samodzielne ubieranie i rozbieranie butów i kapci.


Moja mama to… Mój tata to…” – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, prezentacja imion i krótka charakterystyka rodziców oraz pozostałych

członków rodziny (wygląd zewnętrzny) – doskonalenie wypowiedzi ustnych.


PIOSENKA – „Moja wesoła rodzinka”


LINK


Zachęcam do wysłuchania i nauki.

My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad
To wesoły jest mój świat!
 
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
 
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
 
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!


Spacer z mamą – zabawa ruchowa rozkładamy dowolne, różne cztery obrazki (rzeczy) na dywanie. Spacerujemy po dywanie na prośbę mamy dziecko zatrzymuje się wybiera jeden obrazek i mówi co na nim się znajduje. Następnie dzieli na sylaby nazwę dowolnego przedmiotu z obrazka. Czynność powtarzamy kilka razy. Sylaby dziecko może wyklaskiwać.


Rytmiczne echo – zabawa ortofoniczna Dzieci starają się poprawnie wypowiedzieć pojedynczo każde słowo.

„Zabawa w kota i myszkę”

Szuru, szuru, szuru, myszka mała,

Po spiżarni grasowała.

Szuru, szuru, szara mysz,

Kot ją goni. A kysz mysz!

„Lis”

Rudy ojciec, rudy dziadek,

Rudy ogon to mój spadek,

A ja jestem rudy lis

Ruszaj stąd, bo będę gryzł.


Tata czarodziej - zabawa ruchowa. Potrzebna będzie różdżka. Tata czaruje i zamienia dzieci w różne zwierzątka (np. koty, konie, lwy, węże, żabki,…) dzieci naśladują głosem i ruchem zwierzęta, w które są zaczarowane.


Rodzinny wyścig papierowych serduszek (odczuwanie przyjemności ze wspólnych zabaw, ćwiczenia oddechowe)

-każdy z członków rodziny wycina swoje serduszko (można wyciąć serca w różnych kolorach),

-każdy układa swoje serce na brzegu stołu w jednej linii,

-każdy stara się dmuchnąć tak, aby jego serce pierwsze znalazło się na drugim końcu stołu.

Zabawę można powtórzyć parę razy.


Rodzinne rozwiązywanie zagadek (usprawnianie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek słuchowych).


Razem mieszkamy : ja, mama, tata

Mam młodszą siostrę ,starszego brata

Każdy pamięta o urodzinach

Bo taka właśnie jest moja ........

RODZINA



Jest jedna na świecie

Nigdzie lepszej nie z znajdziecie

Z NIĄ można bawić się ,uczyć i śmiać

Przy niej nic złego

Nie może się stać!

MAMA


Wszystko zrobić potrafi w domu

O tajemnicach nie powie nikomu

Często z nim w piłkę nożną gramy

I bardzo mocno GO kochamy!

TATA


-spróbuj podzielić te słowa na sylaby: ma-ma, ta-ta, ro-dzi-na

-można podzielić na sylaby imiona członków rodziny....


Praca plastyczna – portret mojej rodziny – wykonanie dowolną techniką (zwrócenie uwagi na to, aby postać miała wszystkie części ciała).


Kwiatki – jeśli oczywiście posiadają Państwo w domu plastelinę lepienie różnego rodzaju kwiatków.



JĘZYK ANGIELSKI



LINK

LINK

18.05.2020 -22.05.2020

Witam wszystkich w kolejnym tygodniu  zabaw naszej grupy Biedronek

Temat tygodnia: W krainie muzyki



           Słuchanie treści wierszyka A. Kamieńskiej „Koncert”.

Grały żabki w błocie:

Jedna na flecie

Druga na trójkącie.

Trzecia na klarnecie.


Czwarta, jak to żaby,

Na skrzypcach – aby, aby,

Piąta na fortepianie

Głośno niesłychanie.


Szósta na mandolinie

Siódma na tamburynie,

Ósma – mamo kochana

Na cymbałach od rana.


Dziewiąta na wiolonczeli,

A jakże, żebyście wiedzieli.

Dziesiąta tak jak wy czasami

Biła w bębenek łapami.


Aż taki się zrobił hałas,

że uszy zatykać zaraz.

  

Tylko dzieci i poeci

Stali nad brzegiem strumyka

I zachwycali się,

Ach, jaka ładna muzyka.



       Krótka analiza wiersza „Koncert” – pytania do dzieci:

- Kto występował w wierszu?

- Na czym grały żabki?

- Na jakich instrumentach grały żabki? ( dzieci podają te, które zapamiętały, nie musza być wszystkie).

- Ile było żabek w wierszu? (dzieci liczą do tylu, ile potrafią).


       Poznajemy instrumenty  muzyka dla dzieci Profesora Szymona. Warto obejrzeć z dzieckiem. LINK


     „Dziecięca orkiestra”rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabawy. Zamiast instrumentów perkusyjnych możemy w domu wykorzystać: garnki, pudełka, plastikowe kubki, plastikowe butelki na leżąco, drewnianą deskę do krojenia, itp. oczywiście wszystko ma być bezpieczne dla dziecka. Do grania dziecku można dać drewnianą okrągłą łyżkę. Najpierw dziecko nich sobie zagra samo na wszystkich przedmiotach dowolnie, aby usłyszało jakie dźwięki z nich się wydobywają. Następnie dajemy dziecku polecenia jak ma zagrać i na czym, np.: Zagraj cicho na garnku; - Zagraj głośno na pudełku; - Zagraj cicho na kubku i butelce; - Zagraj głośno na desce i pudełku.  Poleceń może być więcej. Zachęcam też do wspólnej gry rodzeństwo i rodziców – dziecko zapamięta dobrze pojęcie „cicho”, „głośno” i należy to wykorzystywać w zabawie dowolnej, np. teraz pobaw się cicho!


 Zabawa ze śpiewem: „Jestem muzykantem konszabelantem”  śpiewamy zgłoski dźwiękonaśladowcze do instrumentów:

Jestem muzykantem- konszabelantem; My muzykanci –konszabelanci. Ja umiem grać. I my umiemy grać. Na pianinie – na pianinie.

  • A pianino, i-no, i-no  -3x; a pianino bęc!
  • Bum, ta-ra-ra   -3x; bęc!
  • A gitara, ta-ra-ta-ra   - 3x; a gitara bęc!
  • Fiju, fiju na tym kiju  - 3x; fiju, fiju, bęc!
  • Tru, tu, tu, tu,  - 3x; bęc!

      Zabawa „Szumiący las”usprawniamy aparat mowy, próby artykułowania głoski „sz”. Najpierw rodzic pokazuje prawidłową wymowę oraz co robią zęby, usta, język podczas wymawiania głoski „sz”. Następnie dziecko naśladuje rodzica. Głoskę „sz” wymawiamy długo – szszszszszsz, potem krótko i urywamy takie stakatto: sz, sz, sz, mówimy cicho, głośno.


      Zabawa ruchowa: „Wesołe instrumenty”  dzieci poruszają się po dywanie do rytmu instrumentu, np. grzechotki wykonanej z butelki plastikowej z ryżem; na inny dźwięk np. gwizdka  - zatrzymują się i robią przysiady, na uderzenie w garnek – zatrzymują się i podskakują.


Propozycja zabaw z piosenką pt. „Idziemy do ZOO”wesoła rytmiczna piosenka ze zwierzątkami: utrwalamy nazwy zwierząt, liczymy je, naśladujemy.  LINK


     Zabawy plastyczno-techniczne:


Zabawkowa gitara z opakowania po chusteczkach – propozycja 

LINK film + jak  zrobić gitarę + z pudełka po chusteczkach


Wykonanie własnego ciekawego  instrumentu wymyślonego przez dziecko z pomocą rodzica.


Zabawa z muzyką klasyczną,  rysowanie muzyki:


Pizzicato L. Delibes  – zabawa rytmiczna z kubeczkiem po jogurcie, gumką recepturką , z apaszką lub paskami z bibuły.  LINK


      Rysowanie przy muzyce, np. do utworów:  Vivaldi – Cztery Pory Roku lub Schubert – Serenada. Podczas słuchania dziecko rysuje na dużej kartce wybrana kredką lub kredkami: kreski, kółka, kropki, itp. tak jak czuje.


   Życzę wszystkim dobrej zabawy !!!




11 maja - 15 maja

JĘZYK ANGIELSKI

LINK


Na początek zagadka – jej rozwiązanie będzie tematem, o którym w tym tygodniu porozmawiamy.


Choć nie ma zamka ani kluczyka,

często otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,

wierszyków, bajek i opowieści.


Tak doskonale to KSIĄŻKA, teraz dowiemy się o niej wiele ciekawych rzeczy, zaczynamy!!!



Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki. Dzieci podają różne określenia książek, ich wyglądu, materiału, z jakiego są zrobione itd. Można podsunąć pytanie: Czy książki są tylko papierowe? Gdy dzieci podadzą swoje pomysły prezentujemy w miarę możliwości różne rodzaje książek papierowych, e-booki, audiobooki. Następnie proszę dorosłego o przeczytanie dziecku wiersza.



Smutna książeczka”

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jedna książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

Po wysłuchaniu rozmowa na jego temat. Pytania pomocnicze: Dlaczego jedna książka nie bawiła się z innymi? Co zrobiła Basia z książką?


Regulamin postępowania z książką” – zabawa dydaktyczna. Dzieci po wysłuchaniu wiersza i na podstawie własnych doświadczeń zastanawiają się, jak jeszcze należy lub nie należy postępować z książkami – rozmowa.


Dla utrwalenia zapraszam do obejrzenie filmu pt. „Zasady korzystania z książek” LINK


Szpital dla książek”- wyszukujemy w domowej biblioteczce (lub na półce gdzie się znajdują) książki zniszczone lub pobrudzone i próbujemy je „naprawić”- skleić taśmą, wymazać gumką, itp.


Do czego służą nam książki?” – formułowanie przez dzieci wypowiedzi na podstawie własnych doświadczeń.


Jak wygląda książka? - omawiamy na konkretnym przykładzie wygląd książki: okładka, grzbiet, ilustracja, tytuł, numer strony.


Słuchanie wiersza Magdaleny Tokarczyk „Jak powstaje książka?


Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie i tak tysiące książek powstanie.

Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić, a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy.


Zapraszam do obejrzenia filmu pt. „Jak powstaje książka?”

LINK


WSPÓLNA ZABAWA „MOJA KSIĄŻKA”

Proszę pomóc dziecku wykonać jego własną książeczkę: najpierw dziecko niech wymyśli historię opowieści, potem spróbuje przedstawić graficznie – dorosły może również coś dopisać. Następnie wspólnie narysujcie okładkę, wymyślcie tytuł. Można zachęcić również do tworzenia książeczki rodzeństwo lub inne osoby z rodziny. Koniecznie zróbcie zdjęcia swojej książeczki i wyślijcie do nas. A jak spotkamy się w przedszkolu to przyniesiecie i „przeczytacie” swoim kolegom i koleżankom.


Wyjaśnienie różnicy pomiędzy biblioteką a księgarnią – w księgarni kupujemy książki i zostają naszą własnością, w bibliotece pożyczamy książki, które po przeczytaniu musimy oddać.


Co można kupić w księgarni?” – rozmowa na temat księgarni na podstawie doświadczeń dzieci. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic przynosi prawdziwe przedmioty np: jabłka, ogórki, mleko, trzy różne książki, ciasto, babeczki, rogalik, kwiat cięty, kwiat doniczkowy. Rodzic mówi: Leżą tutaj produkty, które można kupić w różnych sklepach, posegregujmy je. Rodzic np. ze sznurka (nitki) układa cztery obręcze. Dziecko podchodzi i wkłada po jednym produkcie do obręczy, próbuje podać nazwy sklepów, w których można kupić dane produkty (sklep spożywczy, księgarnia, cukiernia, kwiaciarnia). Dziecko głośno przelicza produkty w każdej obręczy. Rodzic pyta dzieci: Jakie książki można kupić w księgarni? Co jeszcze, poza książkami, można kupić w księgarni?



Kicia Kocia w bibliotece” – zapraszam do wysłuchania bajki

LINK


ZGADUJ ZGADULA... A teraz sprawdzimy, czy pamiętasz bajki i bajeczki;



Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.
Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. 
(Czerwony Kapturek)



Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie.
Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. 
(Jaś i Małgosia)



Jak inne zwierzęta cztery łapy ma,
lecz tylko na tylnych buty ma dwa.
Choć czasem mruczy, to myszy nie goni,
kapelusz z piórkiem ma na swej skroni.
(Kot w butach)



W łupince orzecha wygodnie sypiała,
w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała.
A choć najmniejszą dziewczynką była,
od dużych kłopotów się nie ochroniła. 
(Calineczka)



Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos,
lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. 
(Pinokio)



ZABAWA PLASTYCZNA  „ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI” – przed jej wykonaniem tłumaczymy dzieciom co to jest i do czego służy. Do jej wykonania używamy rzeczy, które posiadają Państwo w domu.

Propozycja https://www.superkid.pl/prace-plastyczne-zakladki



ĆWICZENIA W MÓWIENIU

1. „Książka, która mnie zachwyca”– ćwiczenia w budowaniu zdań.

Prosimy dziecko, aby przyniosło nam swoją ulubioną książkę. Następnie prosimy, aby dziecko dokończyło zdanie: Ta książka mi się podoba, ponieważ.... .

2. „Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania (Zaczynamy opowiadać historię od słów: dawno, dawno temu, za górami za lasami żyła sobie piękna księżniczka. Dziecko kontynuuje opowiadanie według swojego pomysłu i tak na zmianę tworzymy wspólną, nową historię…)


ZABAWY MATEMATYCZNE

- MAŁA CZY DUŻA? – układanie książek od najmniejszej do największej - porządkowanie wielkości przedmiotów wg wzrastającej cechy. Proszę rodziców o przygotowanie kilku książeczek o różnych rozmiarach. Zadaniem dziecka jest ułożenie książek od najmniejszej do największej i odwrotnie.

- Zadajmy także dziecku pytania:

Czym różnią się od siebie książeczki?

Czy są tej samej wielkości?

Czy są tej samej grubości?

Czy mają takie same kolory?

Można je również policzyć.



PROPOZYCJE ZABAW DOWOLNYCH

Po skończonej pracy zachęć dziecko do zabawy w bibliotekę lub księgarnię. A może zabawa w ulubionych bohaterów książki? Zabawy w księżniczkę lub rycerza.


EKSPERT KSIĄŻKOWY

Przez cały tydzień poczytajcie dowolne książki przed spaniem, lub w wolnym czasie w ciągu dnia, a może dziecko opowie bajkę swojemu rodzeństwu albo rodzicom? - niech poniosą Was wodze fantazji.


ZABAWY RUCHOWE

Wąską ścieżką” – rozkładamy skakankę (sznurek, nitkę), a dziecko musi przejść po niej noga za nogą.

Dzieci i pszczoła” – dziecko biega swobodnie po pokoju i udaje, że zbiera kwiatki – robi bukiet. Na odgłos bzyczenia pszczoły ucieka do domku (w wyznaczone miejsce). Gdy pszczoła odleci, wraca do zbierania kwiatów .

Tajemnicza książka” – każdy uczestnik (może to być cała rodzina) zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń : Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp. Uczestnik, któremu książka spadła z głowy, zastyga w bezruchu i kibicuje innym. Powtarzamy zadanie kilka razy.

Mycie rączek z liskiem  LINK

Gimnastyka LINK



4 maja - 8 maja

Temat tygodnia: Polska to mój dom


„Moje miasto” – rozmowa z dziećmi na temat naszego miasta:

Zapraszam dzieci na wycieczkę po mieście, w którym mieszkamy. Podajemy nazwę – Jelenia Góra, oglądamy herb Jeleniej Góry i zdjęcia miejsc, które dziecko odwiedzało razem z rodzicami.

Linki poniżej

LINK 1

LINK 2


Zabawy konstrukcyjne – „Budujemy nasze miasto” z dowolnie wybranych klocków. Rozwijamy wyobraźnię i pomysłowość dzieci a także motorykę małą.


Propozycja zajęć plastycznych:

„ Nasz dom” – wspólne wykonanie domu z kartonu, pudełka. Można wyciąć otwory na okna i drzwi lub nakleić na pudełko okien i drzwi wyciętych z dostępnego materiału, np. papier kolorowy, gazety, itp.


Zabawa plastyczno-matematyczna: „Nasze domy”:

Do wyboru wykonanie makiety domów, każdy dom w innym kolorze lub naklejenie na kartce A3 wyciętych prostokątów, a dziecko nakleja okna i drzwi.

Utrwalamy kolory, przeliczamy domy do 5 i więcej, w miarę możliwości dziecka. Ćwiczymy posługiwanie się określeniami – który z kolei?,

Który z kolei dom jest żółty?,

Który z kolei dom jest niebieski?


Słuchanie wiersza R. Przymusa – „Polska”

Polska – to taka kraina,

Która się w sercu zaczyna.

Potem jest w myślach blisko,

W pięknej ziemi nad Wisłą.

Jej ścieżkami chodzimy

Budujemy, bronimy.

Polska – Ojczyzna…

Kraina, która się w sercu zaczyna.

Rozmowa na temat utworu. Kształtowanie tożsamość


”Barwy ojczyste”  zapoznanie z wierszem Cz. Janczarskiego

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie

A na tej fladze, biel jest i czerwień.

Czerwień to miłość, biel - serce czyste

Piękne są nasze barwy ojczyste.

- zapoznanie z barwami flagi Polski

- zrozumienie słowa „flaga”

- rozpoznawanie symboli narodowych.

Po przeczytaniu wiersza proszę o pokazanie dzieciom flagi Polski i omówienie jej kolorów.

 

„Flaga biało-czerwona”  wykonanie małej flagi/chorągiewki w barwach narodowych. Dzielimy kartkę na połowę w poziomie, górę zostawiamy białą a dolną część malujemy farbami lub kolorujemy kredkami, pastelami do wyboru. Potem przyklejamy do patyczka.


Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskieg

Zachęcam też do zaśpiewania dziecku hymnu w postawie na baczność.


Zabawa ruchowa:

„Droga do domu”zabawa z elementem równowagi. Układamy mini tor przeszkód dla dziecka, wyznaczamy miejsce startu i mety (domu). Najpierw pokazujemy jak należy pokonać po kolei całą trasę, a następnie rusza dziecko.


Zachęcam do odsłuchania „Legendy o Warsie i Sawie”  – youtube

Link poniżej

LINK


Jak powstała nazwa stolicy Polski – Warszawa.


Życzę wszystkim dobrej zabawy !!!

27 kwietnia - 30 kwietnia

Dzień dobry!

Czy wy wiecie jaka jest tematyka tego tygodnia?

Jeśli nie to zagadka do was leci !


Co to za okrągła planeta,

na której bez wody,

tlenu i słońca

nie byłoby życia?


Tak to prawda to nasza ziemia, nasza planeta ukochana, O niej w tym tygodniu sobie porozmawiamy i wymyślamy jak zadbać o nią by była zawsze piękna i uśmiechnięta macie jakiś pomysły??



PIOSENKA – „NASZA PLANETA”


1. Nasza planeta wzywa nas,

Na Ziemi misję zacząć czas.

Wołamy głośno S.O.S.

Pomoc potrzebna Ziemi jest.


ref. Trzeba nam zieleni,

Czystej atmosfery,

Segregacji śmieci,

Pomogą w tym dzieci.


2. Ekologiczna misja trwa,

Sadzimy drzewa gdzie się da.

Wołamy głośno S.O.S.

Pomoc potrzebna Ziemi jest.


ref. Trzeba nam zieleni,

Czystej atmosfery,

Segregacji śmieci,

Pomogą w tym dzieci. (2x)



LINK


W KONTAKCIE Z NATURĄ – zachęcam do obejrzenia filmu, który pokazuje jak świadomie dbać o naszą planetę. Na pewno warto skorzystać z tych propozycji w życiu codziennym.

LINK


EKO-ZADANIA

CO MOŻESZ ZROBIĆ DLA NASZEJ PLANETY?

- sprawdź czy w domu nie pali się niepotrzebne światło;

- myjąc zęby zakręcaj wodę;

- przygotuj w domu pojemnik na zużyte baterie;

- przygotuj w domu pojemnik na zakrętki;

- sprawdź, czy żadna zabawka nie potrzebuje Twojej pomocy – jeśli tak napraw ją razem z dorosłym;

- poszukaj wspólnie z dorosłym kartek, na których możesz rysować.


RADY NA ODPADY – BAJKA EDUKACYJNA

LINK


CZYSTO ŁADNIE I BEZ ŚMIECI – RADY PANA ŚMIETNIKA DLA WSZYSTKICH DZIECI

LINK


Czytanie wiersza przez rodzica, zapoznanie dzieci z kolorami worków na śmieci i potrzebą segregowania śmieci.


Robimy porządki”

Wszystkie dzieci, nawet duże

posprzątają dziś podwórze.

A dorośli pomagają,

śmieci w workach wyrzucają.

Pierwszy worek jest zielony,

cały szkiełkiem wypełniony.

W żółtym worku jest bez liku

niepotrzebnych już plastików.

A niebieski worek – wiecie –

papierowe zbiera śmieci.

My przyrodę szanujemy,

śmieci więc segregujemy.

Z ekologią za pan brat

mama, tata, siostra, brat.

Siostra, mama, tata, brat.



ZABAWA EDUKACYJNA - wycinamy z kolorowych gazetek „śmieci” i rysujemy na kolorowych kartkach sylwety koszy (zielony- szkło, żółty-plastik, niebieski-papier), po wcześniejszym objaśnieniu prosimy dzieci aby posegregowały „śmieci” przyklejając je na odpowiednie kosze.


EKOLOGICZNY STRÓJ - przygotujcie wyjątkowy strój, biżuterię lub chociaż element garderoby. Wykorzystajcie surowce wtórne.


PIELĘGNCJA DOMOWYCH KWIATÓW - pomóż dorosłym zatroszczyć się o Wasze rośliny domowe. Podlej wszystkie kwiaty, które masz w domu.


ZABAWKA Z RECYKLINGU (inspiracje w linku)

LINK



ZIELONY KOLOR DZIŚ KRÓLUJE, BO ZIEMIA Z NAMI ŚWIĘTUJE”

Dziecko na przeczytane przez rodzica hasło: „Zielony kolor dziś króluje, bo Ziemia z nami świętuje” znajduje jedną rzecz w domu, która jest w kolorze zielonym. Wspólnie z rodzicem podejmuje próbę podzielenia wyrazu na sylaby.


ZABAWY MATEMATYCZNE

1.Segregowanie zakrętek wg. kolorów, rodzaju, wielkości, tworzenie rytmów np. żółty, zielony, biały, żółty ….., Liczenie zakrętek jednocześnie pokazując palcem, porównywanie – gdzie jest więcej, dodawanie, odejmowanie.

2. Rodzic dotyka swojego nosa, potem nogi, ucha, brzucha. Nazywa te części ciała, których dotyka. Dziecko dotyka tych samych części na swoim ciele. W pewnym momencie rodzic się myli, np. mówi nos, a dotyka ucha. Kiedy dziecko to dostrzega, woła stop! Przy tej zabawie jest dużo śmiechu.

3.Rodzic ukrywa w pokoju „skarb” Aby do niego trafić, dziecko wykonuje kolejne polecenia. Rodzic mówi, w którą stronę dziecko ma zrobić krok: do przodu, do tyłu, w bok. Możemy spróbować z określeniem prawo, lewo.



ZABAWA RUCHOWA Z ELEMENTAMI CELOWANIA: „WRZUCAMY ŚMIECI DO KOSZA”

Zabawa polega na wzięciu do ręki kartki starej gazety i zgnieceniu jej w kulkę. Rodzic ustawia kosz w określonej odległości od dziecka, dziecko próbuje rzucać do kosza raz lewą, raz prawą ręką.


ĆWICZENIA ODDECHOWE: „RYBKI W WODZIE”

Potrzebne materiały: Słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek.

Dziecko za pomocą słomek umieszczają papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Może przenieść tam kilka rybek.


ZABAWY RUCHOWE PRZY MUZYCE

LINK 1

Gimnastyka rączek LINK 2

LINK 3

LINK 4


JĘZYK ANGIELSKI

LINK

LINK

20 kwietnia - 24 kwietnia
1. „Co słychać na wsi?” – proponuję obejrzeć film edukacyjny

Zapraszam dzieci na wycieczkę na wieś, do gospodarstwa rolnego. Utrwalimy zwierzęta i ptaki żyjące na gospodarstwie. Dowiecie się jakie prace wykonuje rolnik. Co daje krowa?, itd. Życzę miłego oglądania.


LINK



2. Masaż relaksacyjny dla mamy i dziecka.


       Na początku mama czyta wierszyk i pokazuje dziecku jakie ruchy ma wykonywać. Następnie siada za dzieckiem i mówiąc wierszyk wykonuje ruchy masażu na plecach dziecka. Potem następuje zmiana – dziecko masuje mamę, tatę, rodzeństwo.Można też usiąść całą rodziną jedna osoba za drugą i wykonać masażyk.



A to co? A to co?

Jajko drogą szło - dziecko stuka palcami od dołu pleców ku górze

Napotkało „patelnię” - na czubku głowy robi okrężny ruch dłonią zakończony lekkim stuknięciem.

I udaje jajecznicę - wykonuje ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi



3. Proponuję obejrzeć krótki film o maszynach rolniczych, które wykorzystuje rolnik do pracy na wsi.


LINK


Rozmowa na temat pracy rolnika w oparciu o oglądany film:  „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?”

- Jakie maszyny były na filmie? (np. traktor)

- Co rolnik robił na polu?

- Co zmieniło się na polu jak przestał padać deszcz?

- Czy w twoich zabawkach masz maszyny, które pomagają rolnikowi w pracy na polu?


4. Zabawa zręcznościowa – Która maszyna będzie pierwsza?


       Wybieramy dwa pojazdy zabawkowe, jakie mamy w domu. Przywiązujemy sznurki o tej samej długości (wełna, tasiemka, sznurek od skakanki – wykorzystujemy to co mamy w domu), a drugie końce przywiązujemy do patyków, albo rolek po ręcznikach kuchennych.

W zabawie bierze udział dwie osoby. Zadaniem jest na sygnał „start”, szybko zawijać sznurek na patyk stojąc w miejscu. Czyj pojazd będzie pierwszy zależy od szybkości zawijania sznurka. Bawimy się wszyscy, a dzieci uczą się, że nie zawsze będą pierwsze. A najważniejsza jest dobra zabawa i zdrowa rywalizacja.


5. Zabawy ruchowe:


Kurki” – rozkładamy na podłodze np. hula – hop. Dziecko chodzi po pokoju. Na hasło „kurka”, szybko wchodzi do kółka, siada w nim i naśladuje kurę: ko, ko, ko…

Świnki” – dziecko chodzi na czworaka. Na hasło „świnka” zatrzymuje się i mówi: kwi, kwi, kwi…

Kaczuszki” – dziecko chodzi naśladując kaczuszkę, tj. nogi lekko ugięte w kolanach, ręce z tyłu jak skrzydełka, sylwetka pochylona do przodu. Na hasło lub sygnał, np. 3 klaśnięcia –zadaniem dziecka jest zatrzymać się i naśladować głosem kaczkę: kwa, kwa, kwa…..

Takie zabawy można wykorzystać do naśladowania również różnych pojazdów: traktora, motoru, policji, straży pożarnej, karetki, itp.


6. „Co robi rolnik?” – rozmowa na podstawie wiersza „Rolnik”



"Rolnik rano rusza w pole.

Orać pługiem czarną rolę.

Sieje zboże i buraki,

Z których później są przysmaki."


Pytania do tekstu:


- Dokąd rusza rano rolnik?

- Co robi rolnik w polu?

- Po co rolnik sieje zboże i buraki?

- Jakie przysmaki robi się ze zboża, a jakie z buraków – to zadanie dla rodziców, aby przygotować przykładowe produkty i pokazać dziecku.


7. Zabawa dydaktyczna – „Policz i przynieś tyle, ile oczek wyrzuciłeś na kostce”.


Potrzebna kostka do gry, lub kartoniki z namalowanymi oczkami, tak jak na kostce od 1 do 6. Dziecko rzuca kostką, przelicza oczka i zgodnie z poleceniem przynosi, np. tyle klocków (samochodzików, lalek, misiów, bajek, patyczków, piłeczek, itp.), ile policzył oczek na kostce.


8. Zabawa plastyczna – „Traktor” – traktor wykonujemy z kwadratu, prostokątów i kółek różnej wielkości. Rodzic wycina potrzebne figury geometryczne, a dziecko układa z nich „traktor” lub dowolny pojazd wg własnej wyobraźni i przykleja na kartkę. Koła mogą zastąpić płatki kosmetyczne.


9.  Bawimy się i śpiewamy piosenkę „Stary Donald Farmę miał”


Życzę wszystkim dobrej zabawy i wiele pomysłów!!!

14 kwietnia - 17 kwietnia

W tym tygodniu będziemy poznawać jak wygląda życie na wsi.


  • WIEJSKIE PODWÓRKO – OBRAZEK

Wspólnie z dzieckiem proszę opowiedzieć treść obrazka. Zaczynamy od pytania „Co się dzieje na obrazku?” (ważne, aby powiedzieć, że jest to wieś, że takie zwierzątka mieszkają na wsi, na farmie, w zagrodzie, w stajni…). Następnie dziecko odpowiada na kolejne pytania zawarte pod obrazkiem.


PLIK PDF


- Odszukaj na obrazku następujące zwierzęta: kot, krowa, koza, owca, kogut, świnka, kura, gąska. (po odnalezieniu zwierzątka prosimy, aby dziecko opisało jego wygląd)

- Policz ile jest: owieczek, świnek, kurczątek, gąsek, kogutów, krów.

  • OPOWIEŚCI MYSZKIzachęcam do obejrzenia filmu pt. „ Zwierzęta z wiejskiego podwórka”.

LINK

  • PIOSENKA – „ STARY DONALD FARME MIAŁ”zapraszam do codziennego śpiewania i zabawy w naśladowanie zwierzątek.

LINK

  • W ZAGRODZIE MAŁGOSI – bajka ortofoniczna.


Rodzic czyta treść bajki, a dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.


Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi

Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: hau, hau, hau.

Kotek miauczy: miau, miau, miau.

Kura gdacze: kod, ko, da.

Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.

Gąska gęga: gę, gę, gę.

Ona też chce najeść się.

Owca beczy: be, be, be.

Koza muczy: me, me, me.

Indor gulaga: gul, gul, gul.

Krowa ryczy: mu, mu, mu.

Konik parska: prr, prr, prr.

A pies warczy: wrr, wrr, wrr.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.


WIEJSKIE ZWIERZĘTA – ZAGADKI


Chodzi po podwórku,
Woła: „Kukuryku”,
On i jego przyjaciele,
Mieszkają w kurniku.

(kogut)


Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwik,
kwik”. Mieszkam w chlewiku.

(świnia)


Często wołam: me, me,
me. Czy ktoś wełnę moją
chce?

(owca)


Gdaczę sobie: ko, ko,
ko, Na śniadanie dam ci
jajko.

(kura)


Nad rzeczułką wartką,
kto to drepce z
dziatwą? Żółte nóżki ma.
Gę, gę, gę, gę, ga!

(gęś)


Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy,
i dlatego bardzo
boją się go myszy.

(kot)


Dobre ma zwyczaje
– ludziom mleko daje.

(krowa)


Bywa siwy, gniady,
kary, Wozi ludzi i ciężary.

(koń)


Żółciutkie kuleczki
Za kurą się toczą,
Kryją się pod skrzydła,
Kiedy wroga zobaczą.

(kurczęta)

  • CO NAM DAJĄ ZWIERZĘTA – ZABAWA DYDAKTYCZNA

Dziecko losuje z koszyka poszczególne produkty takie jak: np. mleko, masło ser, jajka, wełna, szynka (lub też inne, oczywiście w miarę możliwości jakie posiadają państwo w domu). Rozpoznaje je po dotyku, smaku, zapachu (zależy od produktu) nazywa i odpowiada na pytanie: Od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt? Podział słów na sylaby.

  • CO TO ZA ZWIERZĘ – ZABAWA SŁUCHOWO-NAŚLADOWCZA

Rodzic naśladuje głos jakiegoś zwierzęcia wiejskiego, a dziecko odgaduje, co to za zwierzę. Potem zamiana ról.

  • GDZIE JEST ZWIERZĄTKO – ZABAWA CIEPŁO-ZIMNO

Rodzic chowa pluszaka i za pomocą słów: ciepło, zimno nakierowuje dziecko do

celu. Potem zamiana: dziecko chowa pluszaka, a rodzic musi go odnaleźć.

  • MASAŻ NA DOBRY HUMOR -  robienie sobie nawzajem masażyku, podczas którego naśladujemy ruchami rąk galopowanie konie, chód świnki, kury, kaczek i innych wiejskich zwierząt.
  • MOJE ULUBIONE ZWIERZĄTKOpraca plastyczna, wykonanie dowolną techniką z rzeczy, które są w domu (liczę na Państwa inwencje twórczą – można również zrobić cała farmę). Poniżej kilka pomysłów:

LINK 1

LINK 2

LINK 3

LINK 4


  • ZAGRODA, OBORA, KURNIK, BUDA……- skonstruowanie domu dla danego zwierzątka lub zwierzątek wiejskich z rzeczy dostępnych w domu.
  • NA WIEJSKIM PODWÓRKU – BAJKA TERAPEUTYCZNA TATIANY JANKIEWICZ

„Na wiejskim podwórku”


Za górami, za lasami, wśród złotych pól i zielonych traw, na pięknej polanie otoczonej dębami znajdowała się wioska, a na jej skraju małe podwórko, na którym mieszkały zwierzęta. Wśród mieszkańców były czarno-białe krówki, różowe

świnki, brodate kózki, żółte kaczuszki, kurki, indyki i milutkie króliki. Życie tam płynęło spokojnie, a zwierzątka żyły w wielkiej przyjaźni. Całe dnie spędzały na zabawach, figlach i psotach. Były dla siebie miłe, dobre i uczynne, często mówiły proszę, przepraszam, dziękuję. Wszystkie zwierzęta bardzo się lubiły i pomagały sobie w trudnych chwilach. Zwierzątka dbały o swój wiejski ogródek, w którym rosły piękne, kolorowe kwiaty. Codziennie troszczyły się o nie, podlewały je, a one odwdzięczały się kolorami, jak tęcza i cudownym zapachem. I tak mijał dzień za dniem, miesiąc za miesiącem…

Pewnego dnia stało się coś strasznego. Na wiejskie podwórko wkradła się ZŁOŚĆ. Niespostrzeżenie zapanowała nad każdym mieszkańcem podwórka. Szeptała zwierzątkom niemiłe słówka, namawiała do kłótni. Od tego czasu na podwórku zapanował bałagan i hałas. Zwierzęta kłóciły się ze sobą – świnki wyzywały kózki, kaczki wyzywały kurki, a koniki podstawiały kopytka owieczkom i rżały ze śmiechu, gdy te przewracały się. Nie myślały o tym, że komuś może stać się krzywda. Zapominały o magicznych słowach. Nie potrafiły już bawić się razem, krzyczały na siebie, hałasowały i przestały uśmiechać się do siebie. Były dla siebie niemiłe, co

bardzo cieszyło ZŁOŚĆ. Zwierzątka zapomniały również o swoim ogrodzie, o kwiatkach, pięknych jak tęcza, które powoli stawały się coraz brzydsze i już tak nie pachniały. Wieść o hałaśliwym i skłóconym podwórku rozniosła się po całym świecie i dotarła do dobrej, wiosennej wróżki, która postanowiła pomóc zwaśnionym zwierzętom. Zasmuciła się bardzo ujrzawszy ogródek pełen zwiędniętych kwiatów

oraz wykrzywione od złości miny zwierzątek. Czarodziejka prosiła zwierzęta, by zmieniły swoje postępowanie, prosiła ZŁOŚĆ, by ta opuściła wiejskie podwórko i odeszła daleko ,daleko… ale ani zwierzątka, ani ZŁOŚĆ nie słuchały jej. Wtedy

wróżka podarowała zwierzętom magiczne pudełko i poprosiła, by złapały w nie ZŁOŚĆ. Zwierzątka bardzo ucieszyły się z prezentu, ponieważ były już bardzo zmęczone ciągłymi kłótniami. Gdy ZŁOŚĆ spała, złapały ją i włożyły do pudełka. W pudełku Złość zamieniła się w coś miłego i przyjemnego, w coś, co pozwoliło zwierzętom zrozumieć, że o wiele przyjemniejsze jest życie w zgodzie, gdzie nie ma

hałasu, kłótni i gdzie panuje przyjaźń… Na wiejskim podwórku znowu zapanował ład i porządek…


Proszę przeczytać dziecku bajkę oraz omówić z nim jego treść. Pomogą w tym poniższe pytania:

Co znajdowało się za górami, za lasami?

Kto mieszkał w wiosce?

Jak płynęło życie zwierzętom?

Co się wydarzyło pewnego dnia?

Co spowodowała złość?

Co dała w prezencie zwierzętom dobra wróżka?

  • Propozycje zabaw ruchowych – zabawy wykonujemy przez cały tydzień

- Zabawa ożywiająca. Rodzic włącza dowolną muzykę do, do której dziecko wymyśla swój układ taneczny. Na przerwę w muzyce dziecko szybko siada w siadzie skrzyżnym (pamiętamy, aby dziecko miało wyprostowane).


- Ćwiczenie tułowia. Dziecko leży przodem, prostuje i łączy nogi. Piłkę (lub kulkę zrobiona z gazety) trzyma w wyprostowanych rękach. Na klaśnięcie rodzica, dziecko unosi piłkę w górę, jednocześnie lekko podnosząc tułów, chwilę trzymamy potem opuszczamy.


- Ćwiczenie mięśni brzucha.

Dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłodze,

Piłkę (kulkę z gazety) trzyma w wyprostowanych rękach za głową. Na klaśnięcie rodzica dziecko unosi lekko tułów, przenosi ręce z piłką w przód i stara się dotknąć piłką kolan.

- Ćwiczenia tułowia – skręty, w parze z rodzicem lub rodzeństwem. Dziecko i rodzic siadają tyłem do siebie i podają sobie piłkę (kulkę z gazety) raz z prawej, a raz z lewej strony.

- Podskoki. Dziecko trzyma kolanami piłkę (kulkę z gazety) i podskakuje obunóż do góry, tak aby mu nie wypadła. Rodzic liczy podskoki. Potem zmiana ról. (mogą to być zawody kto więcej)

- Ćwiczenie z elementem równowagi. Dzieci wolno chodzą po pokoju wysoko unosząc kolana. Na klaśnięcie rodzica, zatrzymują się i pod uniesioną nogą próbują przełożyć piłkę (kulkę z gazety) z jednej ręki do drugiej.

- Ćwiczenie uspokajające. Wdech nosem, podnosimy ręce bokiem do góry. Wydech ustami, opuszczamy ręce na dół. Czynność powtarzamy kilka razy.

- Domowy tor przeszkód – zachęcam do wykonania takiego toru z rzeczy, które mamy w domu. Poniżej link do inspiracji.

LINK 1

LINK 2

LINK 3


KOMU WSZYSTKIE ĆWICZENIA SIĘ UDAŁY TO…….. GRATULUJE!!!

  • ANGIELSKI

LINK 1

LINK 2


Proszę o informację zwrotną z wykonanych zadań – na maila w postaci zdjęcia lub krótkiego filmu.

Wspaniałych pomysłów życzę!


06 kwietnia - 10 kwietnia

Temat tygodnia: Wielkanocne zwyczaje

Cele:

- Poznanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi;

- Kształtowanie umiejętności dzielenia słowa na sylaby;

- Kształtowanie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dziecku;

- Rozwijanie poczucia rytmu i reagowania na przerwę w muzyce;

- Kształtowanie umiejętności porównywania wielkości: małe/a, duże/a.


Propozycje zabaw i zajęć dla  Biedroneczek


  1. Powitanka rymowanka:

Mało nas, mało nas

Chodźcie do nas wszyscy wraz.

Krok do przodu i krok w tył,

Żeby dzień wesoły był.


  1. „Wielkanocne zwyczaje”. Rozmowa z dziećmi w oparciu o wiersz „Pisanki”.


- Jak nazywają się malowane jaka?

- Jak nazywają się święta, na które malujemy pisanki?

- Co w wierszu było namalowane na pisankach?

- Ile było w wierszu pisanek?


                  „Pisanki”

Pisanki, pisanki, jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.


Pisanki, pisanki, jajka kolorowe

Na nich malowane, bajki pisankowe.


Na jednej kogucik, a na drugiej słońce

Śmieją się na trzeciej, laleczki tańczące.


Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki,

Na każdej pisance piękne opowiastki.


  1. „Wielkanocne symbole”.  Ćwiczymy z dziećmi dzielenie słów na sylaby:

jaj-ko, pi-san-ka, pal-ma, ba-ra-nek, za-ją-czek. (wyklaskując kolejne sylaby)


  1. „Co pasuje do Świat Wielkanocnych?”należy przygotować różne rekwizyty związane ze świętami Wielkanocnymi i świętami Bożego Narodzenia: koszyk, pisanki, palmę, baranka, bombki, łańcuch, sylwetę choinki. Dzieci mają wybrać tylko te, które pasują do zbliżających się świąt Wielkanocnych.



  1. Zabawa z piosenkąproszę wyciąć sylwetę jajka z kartki A4.

Podczas włączonej dowolnej piosenki dziecko trzymając sylwetę jajka dowolnie porusza się do melodii – tańczy. Na przerwę w muzyce (zatrzymujemy piosenkę), zadaniem dziecka jest usiąść na podłodze w siadzie skrzyżnym, położyć sylwetę jajka i obrysowywać ją palcem dookoła. Zabawę powtarzamy 3 – 4 razy.


  1. Prace plastyczne:
  • „Moja wielkanocna pisanka”

Dzieci ozdabiają wg własnego pomysłu szablon jajka (wykorzystujemy szablon z poprzedniej zabawy). Ozdabiamy materiałami dostępnymi w domu, np. papier kolorowy, ziarenka różnego rodzaju, kasza, ryż, malowanie farbami, itp.

  • „Malowanie pisanek”

Wspólnie spędzamy czas na przygotowywaniu się do świąt. Włączamy do różnych czynności dzieci. Dzieci z rodzicami malują pisanki do wielkanocnego koszyczka, mogą też malować wydmuszki z jajek, (gdy mama piecze ciasto). W ten sposób pokazujemy dzieciom tradycje wielkanocne i zwyczaje rodzinne.


  1. Zabawa „Poszukiwanie pisanek” (lub zajączka, baranka);

Może to być:

  •  Zabawa na zasadzie „ciepło – zimno”;
  •  Rodzice ukrywają pisanki czekoladowe lub inne różnej wielkości w mieszkaniu/pokoju, a zadaniem dziecka jest ich odszukanie.

- przeliczamy znalezione pisanki (w zakresie 5 i więcej);

- porównujemy wielkości pisanek: małe, duże;

  • Nagradzamy za dobrze wykonane zadanie, np. jajko niespodzianka, inna forma nagrody wg pomysłu rodzica.
  1. Zabawa ruchowa z elementem liczenia „Kura znosi jajka”

Przygotować 6 jednakowych kwadratów i narysować na nich kropki, tak jak na kostce od 1 do 6. Położyć na podłodze odwrócone tyłem. Dziecko może biegać lub chodzić po pokoju tak jak klaszcze rodzic. Na przerwę – rodzic mówi KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA?. Dziecko podchodzi do dowolnej kartki i ją odwraca, następnie liczy oczka na kartce i mówi KO, KO, tyle razy ile było oczek, odginając kolejne palce.


  1. „Zajączki” – zabawa paluszkowa;

Pięć zajączków małych kica na polanie

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?.

Pięć zajączków małych kica na polanie

Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie

Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica

Kocha je ogromnie, mama zajęczyca, zaplata palce obu dłoni

i lekko kołysze splecionymi  dłońmi.


ŻYCZYMY WSZYSTKIM WESOŁYCH I SPOKOJNYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH,  SZCZEGÓLNIE W TYM TRUDNYM DLA NAS CZASIE!!!

POZDRAWIAMY DZIECI I RODZICÓW


Zdjęcia prac i wspólnych zabaw wysyłamy na naszego maila: biedronki_13@wp.pl

Dostępne tylko dla nas! Dziękujemy!



30 marca - 03 kwietnia
  • JĘZYK ANGIELSK – propozycje (zachęcam do wspólnej zabawy z dziećmi).

LINK 1

LINK 2

LINK 3

LINK 4



Propozycje zabaw z dziećmi w domu i ćwiczenia wybranych umiejętności

  • Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – dziecko samodzielnie ubiera się (szczególną uwagę zwracamy na samodzielne zakładanie skarpetek i kapci) i wykonuje czynności higieniczne (mycie rąk, buzi i zębów).
  • KALENDARZ POGODY – codziennie obserwujemy pogodę i rysujemy odpowiednią ilustrację (słońce, chmurę, chmurę  z deszczem itp.). Ważne, aby dziecko słowami opisało co widzi – ćwiczymy swobodne wypowiedzi. Można zrobić to w sposób, że każdy dzień jest na osobnej kartce – rodzic zapisuje datę oraz nazwę dnia tygodnia. Następnie wszystkie kartki można zszyć zszywaczem, czy związać wstążeczką.
  • Piosenka „Hej, zielona żabko” (osłuchanie z piosenką i zabawa muzyczno-ruchowa)


Hej, zielona żabko,

Miło poznać cię,

Ładnie sobie skaczesz,

Skakać naucz mnie. (dzieci skaczą jak żabki)


Hej, złota rybko,

Miło poznać Cię,

Ładnie sobie pływasz,

Pływać naucz mnie. (dzieci pływają jak rybki)


Hej, żółta pszczoło,

Miło poznać Cię.

Ładnie sobie fruwasz,

Fruwać naucz mnie. (dzieci fruwają jak pszczółki)


Piosenkę można znaleźć:  LINK



Dzieci słuchają uważnie tekstu i melodii piosenki.

Następnie odpowiadają na pytania:

- O jakich zwierzątkach jest piosenka?

- Jak porusza się żabka?

- Jak porusza się pszczółka?

-Jak porusza się pszczółka? (Dzieci naśladują sposoby poruszania się tych zwierząt)

Włączamy ponownie nagranie, dzieci między zwrotkami wykonują odpowiednie ruchy.

(Chętne dzieci mogą nauczyć się śpiewać piosenki w ciągu całego tygodnia).

  • „Żaba” – można wydrukować kolorowankę żaby lub narysować na kartce. Następnie rozłożyć przed dzieckiem pięć różnokolorowych kredek, w tym jedną zieloną i poprosić, aby wybrało sobie jedną w kolorze zielonym i starannie pokolorowało sylwetę.
  • „Bocianie, bocianie” – słuchanie i rozmowa na temat wiersza B. Formy

Bocianie przybyłeś dziś do nas,

Witają Cię dzieci i łąka zielona.

Dostojnie twe nogi stąpają po trawie,

Czarno-białe pióra w słońcu lśnią ciekawie.

Tak jak ty wysoko nogi podnosimy,

Kle, kle zaśpiewamy z tobą boćku miły.

Bocianie, bocianie,

Przybyłeś dziś do nas.

Kle, kle, kle, kle,

Kle, kle, kle, kle.


Rozmowa na temat wiersza (rodzic zadaje pytania):

- O jakim ptaku jest mowa w wierszu?

- Kto przywitał bociana w wierszu?

- Jak wygląda bocian?


W wolnej chwili zachęcam do obejrzenia wywiadu z bocianem. LINK


  • Kulinarne pomysły na wiosenny czas  przygotowanie wspólnie z dzieckiem posiłku (z uwzględnieniem zachowania zasad higieny) zwrócenie dzieciom uwagi na dbanie o estetykę potrawy. Przeliczanie użytych składników (np. do ciasta 5 jajek, do kanapek 3 rzodkiewki itp.). Wspólne nakrywanie do stołu oraz konsumowanie posiłku. SMACZNEGO!


  • „Zabawy plastyczne”  rysowanie, kolorowanie, wycinanie, malowanie (wykonywanie innych prac plastycznych z materiałów dostępnych w domu). A może wspólnie spróbujecie wykonać bociana? (np. w formie wydzieranki, wyklejanki, kolorowanki, opaski z papieru……)


  • Zabawy matematyczne:  (pamiętamy, że układanie i liczenie zaczynamy zawsze od lewej strony do prawej)

Zabawy klockami – klasyfikowanie dostępnych w domu klocków według koloru, kształtu i wielkości. Przeliczanie do 6.

Koła, kółka….” – szukanie w najbliższym otoczeniu przedmiotów, które mają kształt koła.

Zbiory – segregowanie i grupowanie przedmiotu według podobieństwa (np. klocki do klocków auta do aut lub czerwone do czerwonych żółte do żółtych) – przeliczanie w zakresie 6.


  • Ćwiczenia słuchowe „Dźwięki wokół nas”.

W miarę możliwości potrzebne będą: gazeta, torebka foliowa, folia aluminiowa, kredki, pudełko plastikowe szklanka z wodą, rurka.

Rodzic eksperymentuje wraz z dzieckiem z wytwarzaniem dźwięków powstałych przez: darcie gazety, szuranie torebka foliową, stukaniem palcami w folię aluminiową, stukanie kredką w pudełko plastikowe, bulgotanie wody w szklance – dmuchanie przez rurkę. (można wykorzystać wg pomysłu inne przedmioty). Następnie dziecko siada na dywanie tyłem do rodzica, słucha dźwięków i stara się je rozpoznać potem może nastąpić zmiana.


  • Zabawy logopedycznewykonujemy je w wolnej chwili bez specjalnego przygotowania np. wysyłamy sobie nawzajem buziaki cmokając, „Najedzony kotek” – kotek wypił mleczko i jest zadowolony oblizuje wargi dookoła, potem tylko górną a następnie tylko dolną. „Wycieraczki”- pada deszcz, a nasz język to wycieraczki w aucie język porusz się z jednego kącika ust do drugiego. Kląskanie języka – konik (naśladowanie odgłosów innych zwierząt). Oczywiście pierwszy pokazuje lub naśladuje rodzic.


  • Zabawy ruchowe

Propozycje zabaw ruchowy przy piosenkach, które dzieci znają i bardzo lubią:


ZABAWA 1

ZABAWA 2

ZABAWA 3 (wymyślamy i zmieniamy czynności jakie robiła małpka)

ZABAWA 4

ZABAWA 5

25 marca - 27 marca


Zdjęcia prac i wspólnych zabaw wysyłamy na naszego maila: biedronki_13@wp.pl

Dostępne tylko dla nas! Dziękujemy!



TEMAT : WIOSNA

1. Doskonalenie umiejętności samoobsługowych – ĆWICZYMY Z DZIEĆMI

- samodzielne ubieranie przez dziecko spodni, bluzki i kapci,

- przewracanie rzeczy z lewej na prawą stronę.


2. Krótki wierszyk do osłuchania i zabaw z nim (można też dziecko nauczyć jeśli jest chętne);


3. Na łące”

Tańczą motyle, tańczą na łące
a razem z nimi kwiaty pachnące.
Kwiaty motylom ukłon składają
w małych kółeczkach się obracają.

Skrzydła motylom w słońcu się mienią
żółtym kolorem piękną czerwienią.
Słoneczko z góry uśmiecha się
ciepłym promykiem ogrzeje cię.


4. Do piosenki zabawa – naśladowanie motyla, ukłon do siebie i obroty w kółeczkach;


Na końcu dzieci pokazują słoneczko – ręce w górze i poruszanie paluszkami.


5. Propozycja w miarę możliwości rodziców: „Wiosenny ogródek”


- posadzić cebulkę lub nasiona fasolki w ziemi albo – słoiczek napełnić wodą, na górę słoika nałożyć kawałek gazy i przymocować ją gumką recepturką. Następnie dziecko na gazie układa nasionka fasoli i ustawiamy słoiczek w jasnym i bezpiecznym miejscu, aby dziecko mogło codziennie obserwować jak fasolka się rozwija/wzrasta i może pod opieką rodzica uzupełniać ubytek wody.


6. Propozycje zabaw plastycznych z dzieckiem – tematyka wiosenna, np.

   -  „Pani Wiosna” – drukujemy postać Pani Wiosny, a dziecko może ją pokolorować, pomalować farbami, wykleić papierem kolorowym, bibułą – technika dowolna,

   -„ Wiosenne kwiatki” – pomalować lub pokolorować rolkę po papierze toaletowym w kolorze zielonym a następnie z rodzicem wyciąć kwiatki – dziecko samo przyklei środek kwiatka i samo obklei rolkę kwiatkami, można wykorzystać też kolorowe gazety.


Zdjęcia prac można przesłać na maila grupowego zarówno prac plastycznych jak i hodowli roślin. ZACHĘCAMY!


  • Przypomnienie i utrwalanie piosenki „Wiosno, Wiosenko”


Wiosno, wiosenko gdzie jesteś powiedz nam.

Czy jesteś za górami?

Czy jesteś za lasami?

Wiosno, wiosenko, gdzie jesteś powiedz nam.


Idę już idę, choć wicher w polu dmie.

Przynoszę promyk słońca

Przynoszę śpiew skowronka.

Idę już idę, choć wicher w polu dmie.


Piosenkę można znaleźć na YouTubie pod podanym tytułem.


  • Zabawy matematyczne: „Koło i kwadrat”

- wycinamy z dowolnego materiału papierowego po 10 sztuk jednakowej wielkości – koła i 10 sztuk kwadratów;

- układamy dzieciom proste rytmy, np. koło, kwadrat, koło, kwadrat – układając nazywamy figurę i pokazujemy dziecku co robimy, następnie prosimy by dziecko układało ciąg dalszy tak samo jak mama czy tata.

- inne rytmy: dwa kwadraty, dwa koła……….., kwadrat, dwa koła, kwadrat, dwa koła……..


  • Zabawa - „Liczymy, przeliczamy”

- „Biedroneczki są w kropeczki”możemy wykonać biedronkę a dziecko nakleja czarne kropki i przelicza je - Ile lat ma biedroneczka? (liczymy do 4, 5 lub 6 w zależności od możliwości dziecka).

- w domu bawimy się w liczenie kredek, klocków, samochodzików, lalek, paluszków, zwierzątek na obrazkach w bajce, itp.


Proszę pamiętać aby zawsze układać i przeliczać od lewej strony do prawej!


  • Obowiązkowo codziennie czytamy jedną bajkę dziecku do wyboru i prosimy aby z dzieckiem oglądać ilustracje i rozmawiać o nich – dziecko pokazuje i nazywa postacie, kwiatki, ptaszki, zwierzątka:

- może też je liczyć;

- oraz dzielimy te słowa na sylaby wyklaskując, np. za- jąc, mi-siu, ba-lon, baj-ka, itd. (dzieci już to ćwiczyły z nami w przedszkolu).